text.skipToContent text.skipToNavigation
Even geduld, we verzamelen alles voor je! Even geduld, we verzamelen alles voor je!
true

1886 - 2021 | 135 jaar MAIBURG

Afgelopen jaar bestond ons familiebedrijf alweer 135 jaar. Een rijke historie waarin wij zijn uitgegroeid naar een betrouwbare partner voor onze klanten. 'Daar doe je het toch voor.’

Bas en Maarten Maiburg vormen inmiddels de vijfde generatie familieleden die het bedrijf in handen hebben. Lees het interview met Vakblad Interieurbouw voor een terugblik op die jaren en waar wij anno 2022 voor staan!


Het Waalwijkse familiebedrijf Maiburg kent een rijke geschiedenis. Dit jaar is het maar liefst 135 jaar geleden dat de onderneming is opgericht. Met inmiddels de vijfde generatie aan het roer is het familiebedrijf nog steeds dagelijks bezig om vakmensen van dienst te zijn. Directeur Bas Maiburg en Marketing- en e-commerce manager Maarten Maiburg laten hun licht schijnen op de historie van het bedrijf en de ambities voor de toekomst.

Bas Maiburg kan zich de dag nog zeer levendig voor de geest halen. Vrijdag 30 september 2011. De datum waarop het bedrijf haar 125-jarig bestaan op feestelijke wijze vierde met meer dan 700 klanten en relaties. Dit was ook de datum waarop Frans Maiburg, na een 40-jarig dienstverband, het stokje overdroeg aan zijn zoon Bas.

Bas en Maarten

‘Een bijzonder moment natuurlijk’, vertelt de huidige directeur. ‘Ik had jarenlang in de financiële sector gewerkt, maar dit voelde als thuiskomen. Wat me tijdens de open dag in 2011 onder meer opviel waren de reacties van klanten toen ze binnen liepen in ons gebouwencomplex en inzicht kregen in onze business. ‘Zo! Doen jullie dit allemaal? Jullie zijn veel groter dan we eigenlijk dachten’, kregen we regelmatig te horen. Juist omdat we zo ontzettend dicht op de klant zitten, beschouw ik dit als een groot compliment. We richten ons namelijk niet alleen op grote klanten. Ook vakmensen die een paar keer per jaar een busje lijm of een plaat bestellen blijven bij ons van harte welkom en helpen we met hetzelfde serviceniveau graag vooruit.’

Maarten Maiburg knikt instemmend. ‘De korte lijnen zijn onze kracht en onze charme. We weten precies wat er bij onze klanten speelt. We komen beide op plekken waar men zegt; we hebben jouw opa nog gekend. Dat zijn klanten die dus al meerdere generaties afnemers zijn van onze producten. Een betrouwbare partner vormen voor je klanten. Daar doe je het toch voor.’

Kennisniveau

Bij Maiburg bestel je niet zomaar alleen een product. Want een rol schuurpapier, tape, folie of een bus primer verkopen is geen kunst op zich. Het is juist het kennisniveau waarin Maiburg al 135 jaar lang onderscheidend is, geeft Bas aan. ‘Wij nemen een adviserende rol aan en hebben een grote mate van applicatie- en materialenkennis in huis. We merken dat de adviesfunctie in de branche steeds belangrijker wordt. Mensen hebben behoefte aan antwoorden op uiteenlopende vragen over producten, projecten en werksituaties. De expertise van onze vele vakmensen komt dan uitstekend van pas.’

Sparren

Maarten komt met een voorbeeld uit de praktijk. ‘Het komt voor dat een interieurbouwer een machine koopt en zich afvraagt hoe hij deze het beste kan inzetten. Op zulke momenten gaan we sparren en komen we bijvoorbeeld tot de conclusie dat een specifieke soort lijm het beste aansluit bij de gedane investering.

Op die manier helpen we voortdurend klanten op weg en bouwen we duurzame relaties op. Maiburg is een in feite de ANWB voor de interieurbouwer, zeg ik wel eens. Veel bedrijven weten ons te vinden als ze kampen met uitdagingen. We denken op een slimme manier mee zodat onze klanten mooie dingen kunnen maken. Het is fijn om daar een steentje aan bij te kunnen dragen.’

Geschiedenis van Maiburg

Waardering voor vakmanschap

Unieke projecten zijn er in overvloed. Of het nu in de parket-, bouw-, interieur-, hout- of schilderswereld is. Het fascinerende is juist dat Maiburg zich in al deze branches profileert, ondervindt Bas in de dagelijkse praktijk. ‘Wij hebben een perfect beeld van alle trends in de verschillende branches. Daarnaast kom je voortdurend in aanraking met schitterende projecten. Als je op een werf loopt en je ziet dat men een kast op een schip installeert die duurder is dan je hele interieur thuis, dan besef je: dit is gewoon Formule 1-werk. Al die branches waarin wij actief zijn vertegenwoordigen zoveel vakmensen. Ik vind dat hier, bijvoorbeeld vanuit de overheid, best eens meer waardering voor mag zijn. Ga eens wat vaker op bezoek bij dit soort bijzondere bedrijven, zou ik tegen politici willen zeggen.’

Lijm zonder oplosmiddelen

Momenteel is Maiburg bezig met de ontwikkeling van een duurzame lijm voor de matrassenindustrie, die in een andere vorm tevens interessant zou kunnen zijn voor de interieurbouwbranche. Ook dat soort kruisbestuivingen maakt de werkgebieden van Maiburg intrigerend. ‘De ontwikkeling van lijmen zonder oplosmiddelen is bij ons een speerpunt’, legt Bas uit. ‘We bezoeken nu bedrijven in de matrassenindustrie om een compleet nieuwe lijm te demonstreren. Samen met de chemische sector willen we ook een soortelijke lijm ontwikkelen om platen te koppelen en ontkoppelen. Duurzame alternatieven worden steeds belangrijker in onze sectoren. Klanten vragen hier ook om.’ 

                                                                                                                        

Duurzame alternatieven                           

Tegelijkertijd geeft Maiburg klanten een duwtje in de duurzame richting. ‘We proberen ze soms ook een beetje op te voeden’, verwoordt Maarten. ‘Dit doen we door ze bewust te maken van wat ze bestellen en ze te wijzen op alternatieven. We willen voor elk product in ons assortiment een duurzaam alternatief beschikbaar hebben. Op de langere termijn is het bedoeling dat deze producten leidend worden in onze webshop.’

Als marketing- en e-commerce manager is Maarten verantwoordelijk voor de inrichting van de online omgeving van Maiburg. Hierin is voor iedere branche een aparte webshop opgezet, waar klanten voortdurend van de juiste informatie worden voorzien en optimaal inzicht hebben in de voorraden en de levertijden. Maarten: ‘Inmiddels hebben we ruim 20.000 producten in de webshop zitten. Dit aantal wordt binnenkort uitgebreid met nog eens 10.000. Op dat moment kan de interieurbouwer niet alleen bij ons terecht voor de hardlopers, maar ook voor bijvoorbeeld de niet voor de hand liggende kleuren. De klant vist dus nooit achter het net in onze webshop.’
 

Serviceplatform

Maarten benadrukt dat de online omgeving van Maiburg een echt serviceplatform is. ‘Ook hier geldt weer dat we de klant echt gericht ondersteuning bieden bij een aankoop. Door onze informatievoorzienig via het klantportaal kan de interieurbouwer makkelijk schakelen. Dit is erg belangrijk. Op momenten dat een interieurbouwer niet aan het werk is, bezoekt deze zelf ook allerlei webshops. Ze verlangen in feite dezelfde servicegerichte ervaring als ze tijdens werktijd onze webshop bezoeken. Maar er blijft uiteraard ook de behoefte om iemand snel aan de telefoon te krijgen indien dat nodig is. Overigens merken we dat interieurbouwers erg gewend zijn om online te bestellen. Daarin lopen ze echt voorop ten opzichte van andere branches.’

Derde vestiging

De huidige reputatie van de levering van kwalitatief hoogstaande producten, klantvriendelijk dienstverlening en betrouwbaarheid is er een die gedurende de geschiedenis van Maiburg opgebouwd en zorgvuldig bewaakt is. De onderneming is gevestigd in Waalwijk, waar het enkele jaren geleden een derde magazijn opende voor de opslag, het plakken en bewerken van platen. ‘Deze nieuwbouw kwam op een perfect moment’, beseft Bas. ‘Het heeft namelijk ook extra voorraadruimte gecreëerd.

Op het moment dat er krapte in de markt ontstaat en de levertijden onder druk staan, zoals de afgelopen jaren het geval was, dan kunnen wij dit opvangen. Het is mooi dat we die service kunnen bieden.’ Ook het opschalen van de bewerkingsafdelingen wordt door interieurbouwers erg gewaardeerd. ‘Door de productie en bewerking te integreren en niet langer uit te besteden houden we de lijnen kort en verminderen we het aantal logistieke bewegingen. Begin dit jaar hebben we nog een extra hal geopend met een compleet nieuw CNC-gestuurd machinepark voor de seriematige- en stuks productie van halffabricaten. We zijn dus continue bezig om onze dienstverlening verder te optimaliseren, besluit Maarten.’